ΕΝΤΕΙΝΕΤΑΙ Ο "ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΙΜΩΝ" ΣΤΑ ΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ

Saturday, April 21, 2012

Ρεπορτάζ : Δήμητρα Μανιφάβα
(από την Καθημερινή)
Σε μπαράζ προσφορών αποδύονται τους τελευταίους δύο μήνες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε μια προσπάθεια να κερδίσουν μεγαλύτερο κομμάτι από μια πίτα που συνεχώς μικραίνει. Ο «πόλεμος τιμών» αναμένεται να ενταθεί κατά το δεύτερο...
εξάμηνο του 2012, καθώς όλες οι προβλέψεις συγκλίνουν στην περαιτέρω μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης τους επόμενους μήνες, ως αποτέλεσμα των επικείμενων δημοσιονομικών μέτρων. Στον χορό των μειώσεων τιμών, μετά την ΑΒ Βασιλόπουλος, μπήκε η Carrefour, η Lidl και η Μασούτης, ενώ σειρά προωθητικών ενεργειών πραγματοποιούν και οι περισσότερες από τις υπόλοιπες αλυσίδες. Αλλωστε, σύμφωνα με έρευνα της Symphonyiri, το 94% μελετά τα προωθητικά φυλλάδια των καταστημάτων πριν ψωνίσει. Οι μειώσεις θεωρούνται εκ των ων ουκ άνευ, καθώς ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ υποχωρεί, ορισμένες εβδομάδες ακόμη και κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, ενώ απαισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις για το επίπεδο πωλήσεων σε βασικές κατηγορίες προϊόντων. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Symphonyiri, το 2012 οι πωλήσεις σε αξία στα προϊόντα υγείας και ομορφιάς αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 8% σε σχέση με πέρυσι, στα απορρυπαντικά κατά 6,5%, στα καθαριστικά κατά 4%, στα αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά κατά 3,5%, στα σοκολατοειδή-ζαχαρώδη κατά 3%, στα γαλακτοκομικά και τα κατεψυγμένα κατά περίπου 2%. Αλλωστε ο leader της αγοράς στην Ελλάδα, η Carrefour, ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες μείωση των πωλήσεων κατά 15,9% στο α΄ τρίμηνο του 2012 σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2011. Το θέμα, βεβαίως, είναι το ποιες επιχειρήσεις του κλάδου θα αντέξουν στο να μειώσουν δραστικά τα περιθώρια κέρδους τους και να φτάσουν να πωλούν ακόμη και κάτω του κόστους. Εκτός, λοιπόν, από τη μείωση των τιμών, μέχρι το τέλος του 2012 αρχές του 2013, τόσο στελέχη επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ όσο και αναλυτές της αγοράς προβλέπουν σημαντικές ανακατατάξεις στον χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων με κύριο χαρακτηριστικό τη συγκέντρωση στον κλάδο. Οι επιχειρήσεις που αποτελούν θυγατρικές μεγάλων πολυεθνικών ομίλων, ακόμη και αν αντιμετωπίζουν προβλήματα με προμηθευτές, έχουν τη στήριξη των μητρικών εταιρειών και μπορούν έτσι να έχουν μεγαλύτερη ρευστότητα και να «χτυπήσουν» τις τιμές. Οι επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων, από την άλλη ,θα επιβιώσουν εφόσον δεν είναι εκτεθειμένες σε υψηλό τραπεζικό δανεισμό και διατηρούν σε ικανοποιητικό επίπεδο τις σχέσεις τους με τους προμηθευτές. Σε διαφορετική περίπτωση, τρία είναι τα πιθανά σενάρια: η πτώχευση, όπως έγινε στην περίπτωση της Ατλάντικ, η εξαγορά από μια μεγαλύτερη αλυσίδα, πιθανώς όμως έναντι χαμηλότερου τιμήματος σε σχέση με την περίοδο προ κρίσης, ή, τέλος, η ανάληψη της εταιρείας σε ακόμη πιο χαμηλή τιμή από τα distress funds που ήδη έχουν προσεγγίσει το ελληνικό λιανεμπόριο. Μιλώντας πρόσφατα στο συνέδριο «Το μέλλον της πώλησης καταναλωτικών αγαθών», ο Μπόρις Πλάνερ, επικεφαλής ερευνητής σε θέματα μακροοικονομικά και λιανικού εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο, της εταιρείας Planet Retail, υποστήριξε ότι οι διαρθρωτικές προσαρμογές θα είναι βαθιές και ταχείες καθώς ο βαθμός συγκέντρωσης του ελληνικού λιανεμπορίου είναι χαμηλός σε σύγκριση με τις βορειοευρωπαϊκές χώρες. Ο ίδιος εκτίμησε ότι ειδικά στον κλάδο των τροφίμων οι πιο αδύναμοι παίκτες (κυρίως μικρές αλυσίδες και μεμονωμένα καταστήματα) θα μείνουν εκτός αγοράς. Η έξοδος αυτή θα δημιουργήσει χώρο για τους μεγάλους ομίλους προκειμένου στα κέντρα των πόλεων να δημιουργήσουν μικρά καταστήματα, τάση που ήδη έχει αρχίσει και αναπτύσσεται στην Ελλάδα από την Carrefour, την ΑΒ, τον Σκλαβενίτη και τον Βερόπουλο. Σύμφωνα με τον κ. Πλάνερ, το μερίδιο του παραδοσιακού λιανεμπορίου θα περιοριστεί σε ορίζοντα εικοσαετίας σε κάτω από 10%. Την ίδια ώρα δεν αναμένεται να εισέλθει στην ελληνική αγορά κάποια άλλη ξένη αλυσίδα, καθώς το περιβάλλον κάθε άλλο παρά ευνοϊκό είναι. Ωστόσο, δεν αποκλείεται ξένοι όμιλοι να αναπτύξουν ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτοντας και στην ελληνική αγορά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που ανήκουν στην κατηγορία των μη τροφίμων.
Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner